Sobota, 07 grudnia | Imieniny: Marcina, Ambrożego, Agatona
14.03.2023 | Czytano: 224

Powiaty olkuski i miechowski dostały pieniądze na drogi

W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie wojewoda Kmita podpisał umowy potwierdzające przyznanie dofinansowania z przedstawicielami 7 jednostek samorządu terytorialnego. Wśród nich byli reprezentanci gmin: Bukowno, Klucze, Wolbrom, Miechów i Gołcza oraz powiatów: miechowskiego i olkuskiego.

Powiaty olkuski i miechowski dostały pieniądze na drogi
- Nieco ponad miesiąc temu ogłosiliśmy wyniki naboru z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2023. Nasze województwo otrzymało dofinansowanie na budowę i remont łącznie 218 km dróg gminnych i powiatowych. Ponad 12 km takich dróg lokalnych, które będą objęte tymi inwestycjami, przebiega przez powiat olkuski i miechowski. Dzisiaj kończymy etap formalny. Teraz czas na samorządy – czas na realizację – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Ponad 13,2 mln zł na zadania powiatowe
Dwa zadania powiatu miechowskiego i jedno zadanie powiatu olkuskiego, które uzyskały wsparcie, to drogi o długości prawie 5,8 km. Jak istotne są to zadania, świadczy wartość samego dofinansowania.

Dla przebudowy drogi powiatowej w Jaksicach, Kamieńczycach i Komorowie (pełna nazwa zadania: „Przebudowa drogi powiatowej nr 1239K w km od 4+100 do km 6+953 (obiekt mostowy w km 6+925) w miejscowości Jaksice, Kamieńczyce i Komorów”) to 5 807 375 zł. Drugie zadanie powiatu miechowskiego pn. „Remont drogi powiatowej nr 1187K w km od 0+000 do km 0+584 w miejscowości Podmiejska Wola i Chodów” otrzymało środki w wysokości 562 800 zł.

Natomiast powiat olkuski otrzymał wsparcie w wysokości 6 857 864 zł na inwestycję pn. „Przebudowa drogi powiatowej 1092K w km od 1+600 do km 3+954 w miejscowości Bogucin Mały i Bogucin Duży”.

- Drogi powiatowe i gminne mają swoje wyjątkowe znaczenie lokalne. To właśnie po nich najczęściej poruszają się mieszkańcy w drodze do pracy, sklepu, szkoły, przychodni. Stanowią często także ważne odcinki dla lokalnych przedsiębiorców. Warto pamiętać o ich znaczeniu. Dziurawe trakty muszą przejść do historii – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

- Trzeba przy okazji docenić samorządy, które sięgają po rządowe środki. Warto podejmować te starania. Warto inwestować w dobro małych ojczyzn – dodaje wojewoda Kmita.

6 zadań gminnych na odcinkach dróg o łącznej długości ponad 6,3 km
Z obecnych na dzisiejszym wydarzeniu przedstawicieli gmin, każda otrzymała dofinansowanie dla jednego zadania infrastrukturalnego.

Dla gmin z powiatu miechowskiego są to:
wsparcie w wysokości 664 395 zł dla gminy Miechów – na zadanie pn. „Remont drogi gminnej K 140253 ulica Janów Górny w km 0+000 do km 0+261 w miejscowości Miechów”;
wsparcie w wysokości 1 178 016 zł dla gminy Gołcza – na zadanie pn. „Remont drogi gminnej K140115 w km od 2+900 do km 5+450 w miejscowości Czaple Wielkie”.

Natomiast umowy z gminami z powiatu olkuskiego to:
wsparcie w wysokości 693 844,23 zł dla gminy Bukowno – na zadanie pn. „Remont drogi gminnej K120066 - ul. Niepodległości w km od 0+000,00 do km 0+365,81 w miejscowości Bukowno”;
wsparcie w wysokości 2 081 439 zł dla gminy Klucze – na zadanie pn. „Budowa drogi gminnej dojazdowej do kopalni dolomitu CEMEX w Jaroszowcu”;
wsparcie w wysokości 1 050 000 zł dla gminy Wolbrom – na zadanie pn. „Remont drogi gminnej 120657K w km od 0+000 do km 1+595 w miejscowości Wolbrom, Kolonia Wymysłów, Łobzów”.

Wsparcie w wysokości 238 779 zł trafi także do gminy Trzyciąż na zadanie „Przebudowa drogi wewnętrznej w km od 0+000 do km 0+715 w miejscowości Milonki”.

Kolejny dobry rok przed małopolskimi drogami
W ramach podziału środków na 2023 rok z Rządowego Funduszowi Rozwoju Dróg – z listy podstawowej – w Małopolsce dofinansowanie otrzymało 125 zadań gminnych i 44 zadania powiatowe. Kwota ponad 87,8 mln zł trafi do powiatów, zaś prawie 104 mln zł do gmin.  Łącznie daje to blisko 191,7 mln zł.

Na liście podstawowej znalazło się 97 nowych zadań jednorocznych z dofinansowaniem na poziomie prawie 108,4 mln zł, 12 nowych zadań wieloletnich z dofinansowaniem blisko 10 mln zł oraz 60 kontynuowanych zadań wieloletnich.

Dodatkowe 131 mln zł dla Małopolski na 2023 rok
Jeszcze przez 3 tygodnie, do 3 kwietnia 2023 roku, trwa dodatkowy nabór w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na zadania mające na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Dzięki środkom z tego dodatkowego komponentu powstaną m.in. nowe przejścia dla pieszych, drogi dla rowerów, chodniki czy perony przystankowe wraz z dojściami do peronów. Nabór obejmuje również zadania związane z przebudową czy remontem już istniejących przejść, dróg i peronów, które powinny zostać dostosowane do odpowiednich norm bezpieczeństwa.

Gmina może złożyć 2 wnioski, powiat – 3 wnioski, miasto na prawach powiatu – 2 wnioski, z wyłączeniem miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa. Środki przeznaczone na dofinansowanie dla województwa małopolskiego to 65 271 604,51 zł. Zadania będą uwzględniane w podziale: 60% gminy, 40% powiaty. Powinny zostać zrealizowane w trybie jednorocznym, tj. nieprzekraczającym 12 miesięcy.

- Zachęcam wszystkie samorządy do wzięcia udziału w tym dodatkowym naborze na rok 2023. Udowodnijmy po raz kolejny, że dobra współpraca pomiędzy stroną rządową a samorządową przynosi oczekiwane efekty. Bezpieczeństwo ruchu drogowego to nasza wspólna sprawa i wspólna troska o mieszkańców – mówi wojewoda Kmita.

Również ok. 65,3 mln zł to dodatkowa pula, która została przyznana Małopolsce z innego specjalnego naboru na rok 2023 naboru, w ramach którego środki zostaną przeznaczone na tzw. remonty nakładkowe. Łącznie złożono 240 wniosków, w tym 208 to wnioski z gmin, a 32 z powiatów. Aplikowało 150 samorządów: 130 gmin i 20 powiatów, w tym 2 miasta na prawach powiatu, tj. Nowy Sącz i Tarnów. W tej chwili w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim prowadzona jest ocena złożonych projektów.

- RFRD to narzędzie kompleksowe, strategiczne z punktu widzenia poprawy stanu dróg lokalnych. Nabory na rok 2023 doskonale to pokazują. Z jednej strony środki trafiają na modernizacje dróg lokalnych („główny” nabór), z drugiej do miast wojewódzkich. Ponadto w tym roku są dwa dodatkowe komponenty RFRD: remonty nakładkowe oraz poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego – podsumowuje wojewoda Kmita.
Źródło Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl