Piątek, 16 maja | Imieniny: Andrzeja, Jędrzeja, Adama
13.05.2025 | Czytano: 173

Nowy terminal cargo na Balicach

To kolejna inwestycja ważna dla rozwoju lotniska. Wczoraj nastąpiło oficjalne otwarcie nowego terminalu cargo na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków Balice Sp. z o.o.

Nowy terminal cargo na Balicach
W uroczystości uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Ireneusz Raś, posłowie: Dorota Marek, Katarzyna Matusik-Lipiec, Marek Sowa, Dominik Jaśkowiec, II wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek, prezes zarządu Kraków Airport Łukasz Strutyński, marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka, prezes zarządu WELCOME Airport Services Piotr Okienczyc.

Jeszcze większy potencjał 

Nowy terminal cargo zlokalizowany jest przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości ok. 1 km od dotychczasowego terminalu cargo i terminalu pasażerskiego. Nowy obiekt składa się z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m² i kubaturze 39 050 m3 oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej (drogi i parkingi, zbiornik ppoż., agregat prądotwórczy, oświetlenie terenu). 

Zlokalizowany jest tutaj nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa. W nowym obiekcie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp. Aby umożliwić sprawny i bezpieczny dojazd do terminalu cargo, w ramach inwestycji została również wykonana przebudowa fragmentu drogi wojewódzkiej nr 774.

Nowy obiekt umożliwia zwiększenie przepustowości terminalu cargo do 8 000 t/rok. Ponadto nowa lokalizacja terminalu cargo pozwala na wyprowadzenie ruchu dużych samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo terminalu pasażerskiego, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminalu pasażerskiego. 

– Dzisiejsze wydarzenie jest elementem szerszej układanki inwestycyjnej. Wiemy, że w dalszej perspektywie przeniesienie obsługi cargo w nowe miejsce umożliwi rozpoczęcie prac nad kolejnym etapem Planu Generalnego, tj. rozbudowy terminalu pasażerskiego i zwiększenie jego przepustowości. Ważny krok do osiągnięcia tego celu dziś staje się faktem. Gratuluję sfinalizowania tej strategicznej inwestycji i życzę pomyślności w realizacji całej koncepcji rozwoju. Większy potencjał lotniska Kraków Balice to większy potencjał Małopolski – mówi II wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek. 


– Dzięki standardowi nowego obiektu jakość usług, jaką możemy zaoferować naszym partnerom jest nieporównywalna – podkreśla prezes zarządu Kraków Airport Łukasz Strutyński, przypominając jednocześnie, że stary budynek cargo został oddany do użytku ćwierć wieku temu. – Olbrzymią zmianą jakościową w codziennej pracy pracowników nowego terminalu będzie nie tylko znacznie większa powierzchnia magazynowa, która wzrasta z 700 do 2 300 m 2, ale przede wszystkim wygodny plac manewrowy, którego pod starym terminalem cargo brakowało. 

W części biurowej dodatkowo znajdują się biura Straży Granicznej, Oddział Celny Port Lotniczy Kraków-Balice,  Welcome Kraków Airport Services. W związku z rozbudową infrastruktury cargo, nowe centrum logistyczne stanowi istotny krok naprzód w rozwoju przepustowości i efektywności operacyjnej.

Koszt robót budowlanych wyniósł ponad 81 mln zł netto.

– Myślimy o rozwoju Kraków Airport w długiej perspektywie. Przed nami pierwszy krok: wykorzystanie budynku starego cargo, by jeszcze przez jakiś czas służył pasażerom lotniska jako Pre-Boarding Zone (PBZ) z sześcioma dodatkowymi gate’ami. Kolejne etapy to rozbudowa terminalu pasażerskiego od strony zachodniej i wschodniej, które planujemy zakończyć do 2031 r., osiągając przepustowość terminalu pasażerskiego na poziomie 19 mln pasażerów rocznie. Jednocześnie warto wiedzieć, że oddawany dziś nowy terminal cargo jest  też zaprojektowany w taki sposób, by w przyszłości nie było problemu z jego rozbudową – podkreśla prezes Łukasz Strutyński. 

– Jako samorząd województwa małopolskiego jesteśmy żywotnie zainteresowani rozwojem lotniska, ale również deklarujemy współpracę przy okazji nowych inwestycji wokół lotniska. Wszystkim pracownikom życzę dalszego rozwoju, bo każdy milion dodatkowo obsługiwanych przez Państwa pasażerów rok do roku daje zatrudnienie dla około tysiąca osób w regionie, a dla nas jest to również bardzo istotne – dodaje marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka. 

Nowy zasięg terytorialny lotniczego przejścia granicznego Kraków–Balice 

Udział Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie w przypadku tej inwestycji to nie tylko wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego (tzw. „zril”). 

– W związku z realizacją przez Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice inwestycji związanej z rozbudową o nowy terminal cargo już na początku bieżącego roku rozpoczęliśmy działania zmierzające do określenia nowego zasięgu terytorialnego stałego lotniczego przejścia granicznego. Powołałem specjalny Zespół, który opracowywał stosowny projekt. 22 kwietnia 2025 r. wydałem zaś zarządzenie ustalające nowy zasięg terytorialny lotniczego przejścia granicznego Kraków–Balice. Zarządzenie, które weszło w życie z dniem podpisania, pozwala na dokonywanie we wskazanym obszarze kontroli granicznej, celnej i kontroli bezpieczeństwa osób, bagaży, towarów i statków powietrznych – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

– Wydane zarządzenie daje zatem perspektywy dla prężnego rozwoju działań Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice w zakresie lotniczego międzynarodowego transportu towarów. Jednoczesne wskazanie w nowej przestrzeni możliwości działań służb granicznych i celnych zapewnia ograniczenie występowania przestępczości transgranicznej związanej z przemytem nielegalnych środków i substancji oraz zapewnia ochronę granicy państwowej. Bez wydanego zarządzenia inwestycja mogłaby zostać wykorzystana do obrotu towarami wyłącznie na rynku krajowym i bez dostępu do transportu lotniczego. Po „zrilu” zarządzenie Wojewody Małopolskiego z 22 kwietnia było zatem swego rodzaju drugim „zielonym światłem”, umożliwiającym pełną realizację celów wpisanych w ten projekt. Dziękuję Wydziałowi Skarbu Państwa i Nieruchomości Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie za zaangażowanie w ten ważny etap administracyjny – dodaje wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek.

Porównanie podstawowych parametrów – nowe i stare cargo
  • Powierzchnia całkowita zwiększyła się z 4 100 m² do 5 600 m², co oznacza wzrost o 1 500 m² (137%).
  • Powierzchnia magazynowa wzrosła z 700 m² do 2 300 m², co stanowi wzrost o
  • 1 600 m², czyli aż 329%.
  • Liczba pojazdów, które można obsługiwać jednocześnie, wzrosła z 2 do 6, co oznacza trzykrotny wzrost (300%).
  • Liczba miejsc postojowych dla pojazdów zwiększyła się z 4 do 24, co daje wzrost o 600%.
  • Dla pojazdów typu TIR wzrost wyniósł z 2 do 9 miejsc (450%); dla dostawczych – z 2 do 15 miejsc (750%).
  • Roczna przepustowość w nowym cargo planowana jest na poziomie 8 000 ton. Dla porównania, w latach 2015–2024 średnia roczna ilość obsługiwanego cargo oscylowała wokół 3 300 ton, z rekordem 4 830 ton w 2024 roku.

Ciekawostki

W trakcie prac związanych z posadowieniem obiektu wykonano ponad 1000 pali o łącznej długości blisko 14 kilometrów. To niemal dokładnie tyle, ile wynosi dystans z terenu budowy do Rynku Głównego w Krakowie – można więc śmiało powiedzieć, że fundamenty obiektu sięgają serca miasta!

Do budowy samego budynku zużyto 3 650 m³ betonu, czyli tyle, ile potrzeba na wybudowanie około 50 domów jednorodzinnych. Można by z tego wykonać chodnik o szerokości 1,5 metra z Krakowa do Wieliczki!

Do konstrukcji żelbetowej wykorzystano około 350 ton stali, a sam dach hali waży kolejne 200 ton. To razem ponad pół tysiąca ton, czyli mniej więcej tyle, ile 5 lokomotyw lub 7 Boeingów 737 w wersji MAX 8 z maksymalną masą startową!

Najcięższy słup prefabykowany ważył około 10 ton. To prawie tyle co 2 dorosłe słonie afrykańskie!

Teren inwestycji jest jak całe centrum miasteczka. Całość inwestycji obejmuje 49 186 m². To niemal tyle, co powierzchnia 7 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

Same drogi i utwardzone place zajmują ponad 20 000 m². Powierzchnia użytkowa budynku to 5 600 m². 

Trzy zbiorniki retencyjne mają łączną pojemność blisko 1 500 m³, czyli 1,5 miliona litrów wody. To dokładnie tyle, ile potrzeba, by przez jeden dzień zapewnić wodę do picia niemal wszystkim mieszkańcom Krakowa (zakładając 2 litry na osobę dziennie).


Źródło mat. prasowe / MPL Kraków – Balice

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl