Sobota, 10 maja | Imieniny: Antoniego, Antonina, Izydora
09.05.2025 | Czytano: 30

Alarm w tunelu - żeby takiej tragedii można było uniknąć (film, zdjęcia)

Choć wyreżyserowany scenariusz brzmi wręcz nieprawdopodobnie, to lepiej, żeby w realnym życiu żaden jego punkt się nie zrealizował. Lepiej jednak, by służby przećwiczyły każdą ewentualność, zamiast liczyć na łut szczęścia.

fot. Marcin Szkodziński
fot. Marcin Szkodziński
To nie zabawa dużych chłopców w tunelu tylko reakcja na realne zagrożenie. Dziś rzez pół dnia tunel zakopianki był zamknięty, a wewnątrz rozgrywały się sceny wręcz katastroficzne.

Scenariusz dramatu

Kilka ciężarówek i osobowa panda zderzyły się w tunelu pod Luboniem Małym. Ruch natychmiast został zablokowany. Gęsty dym zasłonil widoczność, a z głośników rozległ się komunikat: uwaga, uwaga, pożar w tunelu! Akcję ratunkową utrudniał pożar oraz niebezpieczny amoniak, wyciekający z cysterny. Wszystko zaczęło się około godz. 9, gdy kierowca cysterny, jadący w kierunku Krakowa, wjechał do tunelu pod Luboniem Małym. Tu kierowca jednak stracił kontrolę nad pojazdem i uderzył w tył poprzedzającej go ciężarówki. W efekcie przyczepa ciężarówki przewróciła się na lewy pas jezdni, blokując ruch w tunelu. W tym samym czasie kierowca samochodu osobowego, nie widząc przeszkody na drodze, najechał na przewróconą naczepę, a jego auto stanęło w płomieniach. W pojeździe znajdowały się dwie osoby, które zostały uwięzione we wraku, a także doznały poważnych obrażeń. Za samochodem osobowym poruszała się kolejna ciężarówka, przewożąca betonowe elementy konstrukcyjne oraz pojemnik z amoniakiem. Ten pojazd również nie uniknął zderzenia, w wyniku czego doszło do wycieku amoniaku, co dodatkowo skomplikowało akcję ratowniczą. Ostatnim poszkodowanym był kierowca pojazdu, który zdołał zatrzymać się w tunelu przed wypadkiem. Próbował on ugasić płonący pojazd podręcznym sprzętem gaśniczym, doznając przy tym lekkich oparzeń.

Gdy liczy się taktyka

- Ćwiczenia umożliwiły doskonalenie taktyki prowadzenia działań ratowniczych oraz procesu podejmowania decyzji. Pozwoliły sprawdzić takie elementy jak: organizowanie punktów doraźnej pomocy medycznej, organizowanie objazdów alternatywnych, zapewnienie pomocy psychologicznej poszkodowanym czy wspólne informowanie wraz z dziennikarzami o wypadku i jego skutkach - podsumowuje Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Bezpieczeństwo tunelu zakopianki

Oddany do użytku w listopadzie 2022 r. tunel pod Luboniem Małym jest objęty całodobowym monitoringiem. Na bieżąco kontrolowane jest natężenie ruchu oraz wszystkie nietypowe sytuacje na drodze. Specjalne czujniki monitorują poziom gazów (dwutlenek azotu i dwutlenek węgla), przejrzystość i temperaturę powietrza oraz prędkość wiatru. W razie potrzeby uruchamiane są specjalne dmuchawy. Na terenie całego obiektu jest wzmocniony sygnał komórkowy. Ponadto komunikaty bezpieczeństwa od dyspozytora, kierowca usłyszy w swoim samochodowym radiu. Każda nitka tunelu ma dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz trzymetrowy pas awaryjny. Wzdłuż każdej ściany tunelu znajdują się drogi ewakuacyjne o szerokości 1,2 m. Tunel posiada także 11 przejść ewakuacyjnych (rozmieszczonych co ok. 200 m), w tym jedno przejście (zlokalizowane w środku tunelu), które umożliwia przejazd służb ratowniczych. Jednocześnie co ok. 100 m. znajdziemy nisze alarmowe i hydrantowe, wyposażone w podstawowy sprzęt gaśniczy oraz szklane koce. Specjalne drzwi w niszach zapewniają ochronę przed hałasem i innymi czynnikami, takimi jak pożar. W środku obiektu znajduje się jeszcze zatoka postoju awaryjnego. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni mogą być ewakuowani do sąsiedniej nitki, a następnie skierowani do wyjścia na zewnątrz.

Rozwaga przede wszystkim

Jednak nawet najbezpieczniejszy tunel, naszpikowany czujnikami, nie spełni swojego zadania, jeśli my kierowcy nie będziemy stosować się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. Jak więc brzmi ABC zachowania się w tunelu? Pamiętajmy o kilku prostych zasadach! 1. W tunelu nigdy nie wolno zatrzymywać się bez wyraźnej potrzeby, zawracać czy jechać pod prąd. 2. Jeśli po wjeździe do tunelu zauważysz, że Twoje auto płonie - wtedy zatrzymaj się i spróbuj ugasić pojazd. Warto skorzystać z podręcznego sprzętu gaśniczego oraz szklanych kocy, umieszczonych na ścianach tunelu. 3. Jeśli pożar jest zbyt duży, opuść pojazd zostawiając kluczyk w stacyjce oraz wezwij pomoc przez system łączności. 4. Słuchaj i stosuj się do poleceń dyspozytora.

Jednostki uczestniczące w ćwiczeniach

W ćwiczeniach brały udział: Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Rabki Zdroju, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Limanowej, ponadto Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie i Pogotowie Ratunkowe, a także nasi pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem (CZT). Zapraszamy do obejrzenia naszej filmowej relacji z dzisiejszych ćwiczeń.




Jóżef Figura

 
Źródło podhale24

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl