Piątek, 09 maja | Imieniny: Grzegorza, Bożydara, Karoliny
28.02.2025 | Czytano: 316

Ćwiczenia na obwodnicy

Od środy na Północnej Obwodnicy Krakowa trwają testy automatycznych systemów bezpieczeństwa. Weryfikowane są różne scenariusze, między innymi te, które są możliwe do sprawdzenia tylko na udostępnionej do ruchu drodze.

Ćwiczenia na obwodnicy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sprawdza, jak system reaguje na:
  • pojawienie się na drodze pieszego
  • spowolnienie ruchu i korek
  • zatrzymanie pojazdu
  • cofanie i jazda pod prąd
  • sygnały o opadach deszczu, mgle i innych zjawiskach atmosferycznych (nie będziemy sztucznie wywoływać opadów, system otrzyma sztucznie wygenerowany sygnał ich wystąpienia)
Wszystkie symulacje prowadzone są z zachowaniem niezbędnych środków ostrożności, dlatego też na drodze pojawiły się zwężenia, przyczepki zabezpieczające i informacje o ograniczeniach prędkości. Testy prowadzone są zarówno na drodze, jak i w tunelach.
 

Pieszy, który wtargnie na drogę, będzie oczywiście naszym pracownikiem – odpowiednio ubranym i oznaczonym - zawoenia przedstawiciel GDDKiA. - Do stworzenia korka będzie nam potrzebna pomoc innych kierowców – nasze pojazdy będą jechały wolno trzema pasami ruchu, spowalniając ruch i powodując tworzenie się za nimi zatoru. System w ramach reakcji powinien m.in. wyświetlić za „korkiem” odpowiednie ograniczenia prędkości, tak, aby samochody wolniej dojechały do zatoru, dając mu szansę na szybsze rozładowanie.
 
Kończące się dziś testy zaczyną się o 10:00, po porannym szczycie komunikacyjnym, a skończą przed szczytem popołudniowym.
 

S52 Północna Obwodnica Krakowa
Północna Obwodnica Krakowa to krańcowy, wschodni odcinek drogi ekspresowej S52, która prowadzi z Cieszyna i do Krakowa. Biegnie wzdłuż północnych granic stolicy Małopolski, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku. 
S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza „standardowymi” już elementami jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru, który obejmuje całą długość tunelu. To dziś jedyne tego rodzaju rozwiązania w Polsce – w tunelu w Dziekanowicach jest 10 sekcji w każdej nawie, każda z nich ma ok. 50 m długości. W tunelu w Zielonkach jest po 13 takich sekcji w każdej nitce. Jedna sekcja to 20 zraszaczy. Łącznie jest ich 920 i są sobie w stanie poradzić z większością pożarów. 
Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570 m estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z TrasąWolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.  
Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km. Zbudowaliśmy mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Do budowy wykorzystaliśmy aż 291 tysięcy ton mas bitumicznych, a poza tym 325 tysięcy m3 betonu. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności prawie 23 milionów litrów. Największy zbiornik ma pojemność 3,7 miliona litrów. Budowa była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym, prawie ¼ długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach. Aby właściwie przygotować drogę, niezbędne były wzmocnienia gruntu. W niektórych miejscach wbijaliśmy specjalne pale na głębokość nawet 30 m. 
Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź. 

Źródło mat. prasowe GDDKiA

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl