Wtorek, 15 października | Imieniny: Jadwigi, Teresy, Zoriana
23.08.2024 | Czytano: 74

Długi weekend w tunelu

Podczas długiego weekendu ruch w tunelu pod Luboniem Małym był bardzo duży, dwukrotnie, w dniach 15 i 18 sierpnia przekroczył 40 tysięcy pojazdów (odpowiednio 41 118 i 40 913), ale rekord z niedzieli 11 sierpnia wynoszący 44 217 samochodów nie został pobity.

fot. www.s7-lubien-rabka.pl
fot. www.s7-lubien-rabka.pl
Te dwa weekendowe wyniki to druga i trzecia w kolejności dzienna liczba samochodów, odnotowana od jego otwarcia w listopadzie 2022 roku.
 

Niemal każdego tygodnia tych wakacji średnia dzienna liczba pojazdów jadących przez tunel rośnie:

  • tydzień 24-30 VI 26,4 tys.
  • tydzień 1-7 VII 26,5 tys.
  • tydzień 8-14 VII 28,0 tys.
  • tydzień 15-21 VII 30,7 tys.
  • tydzień 22-28 VII 31,0 tys.
  • tydzień 29 VII – 4 VIII 30,0 tys.
  • tydzień 5-11 VIII 33,2 tys.
  • tydzień 12-18 VIII 35,5 tys.
 
Ogółem przez 8 tygodni wakacji przejechało tą trasą 1 689 688 samochodów.  Średnio dziennie było to 30,2 tys. pojazdów. W całym 2023 roku średnia wyniosła ok. 21 tys. aut.
 
Dla porównania, przez pierwsze 8 tygodni ubiegłorocznych wakacji z tunelu skorzystało 1 552 673 pojazdóww. Ruch w tym okresie wzrósł więc o 8,8%.
 
2058 metrów w 75 sekund
Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany 6 lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.   
Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebiliśmy pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebiliśmy nawę tunelu w kierunku Krakowa.   
Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę, dokładnie 75 sekund. Zamontowaliśmy w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer.
Tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notujemy w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda.  
 
Bezpieczeństwo w tunelu
W tunelu funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości (OPP), za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. System skutecznie zmusza kierowców do przestrzegania przepisów. Ponad 99 proc. kierowców jeździ więc w tunelu zgodnie z przepisami.  
Wśród tych, którzy przekraczają dozwoloną prędkości (a jest to mniej niż 0,5 proc kierowców), zdecydowana większość jedzie o maksymalnie 20 km/h więcej, niż dopuszczają przepisy. Niestety, zdarzają się znacznie wyższe przekroczenia, o ponad 80 km/h. W takich sytuacjach kierowcy otrzymywali mandaty w wysokości 2,5 tysiąca zł, a na ich konto dopisywano 15 punktów karnych.  
Aby było bezpiecznie, tunel od samego początku jest pod stałym nadzorem naszego centrum zarządzania. Pracują tam osoby, które bez przerwy monitorują sytuację na drodze, a w razie konieczności podejmują odpowiednie kroki. Za system monitoringu wizyjnego odpowiadają kamery obrotowe, wideodetekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny).  
Łączność alarmową i system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Takie czujniki to przewody biegnące przez całą długość obydwu naw tunelu. Wyposażenie uzupełnia w sumie 178 głośników przez które podajemy ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Zamontowane są wewnątrz tunelu, w przejściach pomiędzy nawami i w budynkach technicznych.  
 
Dofinansowanie ze środków UE
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt całej inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł.
Źródło GDDKiA

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl