W ubiegłym tygodniu wykonawca prowadził prace przygotowawcze pod układanie kabli na głównym ciągu drogowym oraz pod montaż lamp wewnątrz obiektu. Budowany jest kanał technologiczny oraz teletechniczny.
W ramach robót drogowych kontynuowano prace przy budowie nasypu pod drogę dojazdową do mostu, umacniano też geokratą skarpy nasypu.
Nowy obiekt ma 4 przęsła. Odległości pomiędzy nimi wynoszą 100,0 m - 200,0m - 200,0 m - 100,0 m. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki Dunajec. Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki na czas realizacji obiektu, potem zostaną rozebrane. Konstrukcja jest posadowiona na 2 przyczółkach i 3 podporach.
Most w Kurowie zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. Ten typ obiektów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Będzie miał więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony będą niższe niż w mostach wantowych, co sprawia, że te mosty są tańsze w wykonaniu niż typowe mosty wantowe, jednak bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. Całkowita jego długość wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m.
Umowa z wykonawcą, polsko-węgierskim konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i Hódút (Hódmezővásárhelyi Útépitő) z Węgier, podpisana została 10 czerwca 2019 r. Inwestycja z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie ma być wykonana w ciągu 25 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Koszt inwestycji wyniesie ponad 189 mln złotych.
Puszczenie ruchu po nowym moście planowane jest za kilka miesięcy, w październiku 2021 r. Pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r.
opr. s/