Piątek, 19 kwietnia | Imieniny: Adolfa, Tymona, Pafnucego
08.08.2018 | Czytano: 117

Zmiana organizacji ruchu na DK75 na odcinku poprowadzonym przez zbocze góry św. Justa

Zatwierdzona została zmieniona organizacja ruchu na DK75 w miejscowości Tęgoborze, w związku z rozbudową tej drogi krajowej wraz z odwodnieniem osuwiska. Będzie obowiązywała od 20 sierpnia 2018 r.

DK75 na odcinku poprowadzonym przez zbocze góry św. Justa, gdzie trwają aktualnie prace zostanie zamknięta dla ruchu od 20.08.2018 r., do końca października, jeżeli będzie sucha jesień, w razie opadów uniemożliwiających prace może się przedłużyć do połowy listopada 2018 r. Zamknięcie drogi jest niezbędne ze względu na charakter wykonywanych prac. Rozbierana będzie cała konstrukcja drogi, miejscami wykopy sięgną głębokości 7 m, ponieważ trzeba jeszcze wymienić grunty pod konstrukcją drogi, by ją docelowo wzmocnić.

Zalecany ruch poprowadzony zostanie objazdem drogami powiatowymi przez Wronowice i Świdnik, czyli jest to droga tylko o 4 km dłuższa od drogi przez Just, dla pojazdów o nacisku 8 ton na oś. Oznacza to, że np. samochód dostawczy mający dwie osie może mieć obciążenie 16t, samochód ciężarowy z przyczepą w sumie 5 osi do 40 ton ładunku. Cięższe pojazdy mogą poruszać się drogą krajową nr 28. Można także korzystać z innych dróg publicznych, stosując się do oznakowania o dopuszczalnej nośności.

Prowadzona przebudowa ma przywrócić DK75 na tym odcinku do stanu przed uszkodzeniami, które spowodowało osuwisko oraz wzmocnienie jej i zabezpieczenie od strony stoku przed napierającymi masami ziemnymi. Celem jest utrzymanie przejezdności drogi, ponieważ ruchy osuwiskowe mogą doprowadzić do całkowitego jej zniszczenia i przerwania ciągłości. W praktyce oznacza to, że trzeba rozebrać istniejącą drogę, odbudować ją i wzmocnić, zabezpieczając jednocześnie betonowymi palisadami od strony stoku. Powstanie odwodnienie drogi poprzez budowę systemów drenaży, studni i rowów odprowadzających wodę. W ramach odwodnienia drogi wykonane muszą być oprócz drenaży zbierających wody powierzchniowe także drenaże wiercone w skarpach i zboczu góry. Studnie odwodnieniowe mają głębokość 10 metrów i 14 metrów.

Trwa budowa palisady zabezpieczającej drogę. Żelbetowe pale mają średnicę 60 cm i wiercone są na różną głębokość, w zależności od miejsca. Do tej pory otwory wiercone były na głębokość 11,5 m oraz 13 metrów. Powstanie w sumie 17 km pali.

Prace nie obejmują stabilizacji całego osuwiska Just-Tęgoborze. Mają zasięg lokalny.

opr.s/ zdj. GDDKiA
Źródło GDDKiA

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl