Sobota, 20 kwietnia | Imieniny: Agnieszki, Czesława, Amalii
08.06.2022 | Czytano: 164

Trwa Letni Festiwal Opery Krakowskiej

Za nami już jedno z największych arcydzieł opery buffa – „Wesele Figara” W.A. Mozarta. Spektaklowi, który zobaczyć można było 3 i 5 czerwca po raz pierwszy w Krakowie towarzyszył poetycki przekład libretta autorstwa Stanisława Barańczaka.

Przed nami kolejne wyjątkowe spektakle i koncerty w gmachu przy ul. Lubicz, Ogrodzie Botanicznym UJ i Bazylice na Skałce.

W gmachu Opery 10 i 12 czerwca zobaczymy „Carmen” G. Bizeta, 15 czerwca „Toskę” G. Pucciniego a 28 i 30 czerwca „Trubadura” G. Verdiego z udziałem Mikołaja Zalasińskiego w roli Hrabiego di Luny, w inscenizacji stworzonej specjalnie na okoliczność Festiwalu. 19 czerwca „Straszny dwór” S. Moniuszki będzie okazją do uczczenia jubileuszu 50 lat pracy artystycznej maestro Tadeusza Kozłowskiego, który poprowadzi spektakl.

Szczególne miejsce w repertuarze tegorocznego festiwalu zajmie koncert „Te Deum Laudamus”, który 24 czerwca odbędzie się na dziedzińcu Bazyliki św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika na Skałce, wpisując się w obchody 550 lat nieprzerwanej obecności oo. paulinów w tym wyjątkowym miejscu.
W programie znajdą się m.in. słynne fragmenty operowe nawiązujące do muzyki sakralnej, ale i fragmenty o charakterze modlitewnym niezwiązane z katolicką liturgią. Zobaczymy Katarzynę Oleś-Blacha, Monikę Korybalską, Tomasza Kuka i Adama Szerszenia a towarzyszyć im będą Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Patronat honorowy nad koncertem objął marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski.

Malownicza sceneria Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego będzie 2 i 3 lipca tłem perypetii bohaterów „Barona cygańskiego”, jednej z najsłynniejszych operetek J. Straussa II. W spektaklach wystąpią m.in. Iwona Socha (Saffi), Adam Sobierajski (Sandor), Jarosław Bielecki (Ottokar) i Katarzyna Oleś-Blacha (Arsena). Tydzień później 8 i 9 lipca zachłyśniemy się pełnią lata i radością życia, oglądając taneczno-muzyczne widowisko „Carmina Burana” C. Orffa w inscenizacji Bogusława Nowaka i choreografii Emila Wesołowskiego, które od swej premiery w 2013 roku budzi niesłabnący zachwyt publiczności i krytyków.

W dniach 15 i 16 lipca na zakończenie Festiwalu po raz pierwszy w Krakowie zobaczymy realizację jednoaktowego singspielu W.A. Mozarta „Dyrektor teatru”, przedstawiającego perypetie impresaria, kompletującego zespół artystyczny nowego teatru. Spektakl wyreżyseruje Beata Redo-Dobber według pomysłu inscenizacyjnego Bogusława Nowaka. Kierownictwo muzyczne obejmie Tomasz Tokarczyk, zaś scenografię i kostiumy opracuje Ryszard Melliwa.

Poza wspomnianym już maestro Tadeuszem Kozłowskim, tegoroczna edycja festiwalu jest też okazją do celebracji dorobku wybitnego duetu realizatorów, również obchodzących 50-lecie pracy artystycznej – reżysera Laco Adamika oraz scenografki Barbary Kędzierskiej.

Festiwalowi towarzyszy wystawa „Opera – cytaty”, która prezentuje wybór fotografii z najgłośniejszych spektakli Opery Krakowskiej wystawianych w obecnej siedzibie instytucji. Ekspozycja pozwoli prześledzić historię gmachu przy ul. Lubicz – od inscenizacji „Diabłów z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego (2008) zrealizowanej przez Laco Adamika (reżyseria), Andrzeja Straszyńskiego (kierownictwo muzyczne) i Barbarę Kędzierską (scenografia) po tegoroczną realizację „Turandot” G. Pucciniego w reżyserii Karoliny Sofulak i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka.

Zobacz: Repertuar 24. Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej


mat. prasowe
Źródło opera.krakow.pl

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl