Piątek, 29 marca | Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
21.01.2015 | Czytano: 69

Posłanka Anna Paluch: "Rząd odstępuje od budowy dwujezdniowej drogi Rabka-Zdrój - Nowy Targ"

NOWY TARG. - Odcinka "zakopianki" od Rabki-Zdroju do Nowego Targu nie ma w żadnych projektach rządowych. Nieobecność tego zadania sprawia, że nic się nie zrobi z tą drogą. Projekty Trans-European Network kończą się na Lubniu, a te spoza sieci trudno będzie realizować - ostrzega Anna Paluch.

Posłanka PiS wysłała dziś do samorządowców z obu powiatów podhalańskich list, w którym przestrzega, iż w przedstawionym na lata 2014-23 Programie Budowy Dróg Krajowych nie ma - ani na liście podstawowej, ani rezerwowej - nie ma odcinka "zakopianki" od Rabki-Zdroju do Nowego Targu. - Rząd odstępuje od budowy dwujezdniowej drogi na tym odcinku. To oznacza, że do 2023 r. czekają nas niekończące się korki - mówiła podczas konferencji prasowej parlamentarzystka.

Zaapelowała o pomoc w walce o to, by droga znów została ujęta w rządowych planach. - Do końca stycznia trwać będą publiczne konsultacje społeczne. Może w nich wziąć udział każdy. I o to apeluję do państwa, by zabrać głos w tej sprawie i domagać się budowy tego odcinka drogi krajowej. Można to zrobić tradycyjnie - pisemnie, lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Dokument jest dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Ważne, by uczynić to do końca stycznia - dodaje.

Do wójtów i burmistrzów oraz starostów obu powiatów podhalańskich wysłała dziś list, w którym opisuje zaistniałą sytuację. Oto jego treść:

"W ostatnich dniach rząd opublikował projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. Program ten określa kierunki działań i priorytety inwestycyjne w zakresie rozwoju sieci dróg krajowych, a obejmuje m.in. listę podstawową zadań inwestycyjnych oraz listę rezerwową, z której zadania mają być realizowane w razie uzyskania oszczędności w przetargach.

Na posiedzeniu sejmowej Podkomisji stałej d.s. transportu drogowego i drogownictwa w dniu 15 stycznia b.r. poświęconym omówieniu projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 zadałam przedstawicielowi rządu pytanie o drogę S-7 na odcinku Lubień –Rabka oraz o kontynuację budowy „zakopianki” na południe t.j. na odcinku Rabka- Nowy Targ, w ciągu drogi krajowej nr 47. Odpowiedź, jaką usłyszałam budzi mój najwyższy niepokój. O ile droga S-7 na odcinku Lubień – Rabka jest ujęta w PBDK, przeznaczono na jej finansowanie kwotę 3,2 mld zł od roku 2016 do roku 2021, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła kilka dni temu przetarg na realizację tego odcinka, o tyle o jej przedłużeniu na południe w ciągu DK47 rząd nie chce słyszeć. Kolejnego odcinka „zakopianki” t.j. odcinka Rabka Zdrój – Nowy Targ w ciągu drogi krajowej nr 47 brak nie tylko w załączniku nr 1 zawierającym projekty do realizacji, ale nawet w załączniku nr 2 obejmującym projekty, które będą realizowane w razie uzyskania oszczędności przetargowych. Co więcej, nieobecność tego zadania inwestycyjnego w rządowym dokumencie skutkuje brakiem jakichkolwiek działań w zakresie przygotowań do jego realizacji. Usłyszałam w odpowiedzi na moje pytanie, że Transeuropejska Sieć Transportowa TNT kończy się na Lubniu, a odcinki dróg poza TNT nie mogą być finansowane ze środków UE. Można się spodziewać – jak usłyszałam – punktowych inwestycji na „zakopiance” pomiędzy Rabką a Zakopanem.

Powyższe okoliczności świadczą, że Rząd zdecydowanie odstępuje od realizacji drogi dwujezdniowej na odcinku Rabka Zdrój – Nowy Targ w ciągu drogi krajowej nr 47, a horyzont czasowy rządowego dokumentu – 2014-2023 sprawia, że najbliższe dziewięć lat upłynie pod znakiem nie kończących się korków na „zakopiance” w dni zwiększonego ruchu.

Stan obecny w porównaniu z planami inwestycyjnymi z czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości jest krokiem wstecz, bo w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012 przygotowanym rzez rząd PiS odcinek Rabka – Nowy Targ był w planach do realizacji w dalszej perspektywie – po roku 2014.

Projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 do 30 stycznia b.r. jest w trakcie konsultacji. Zarówno program jak i formularz konsultacyjny są na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju; w zakładce „Transport”, pod datą 7.01.2015.

W trosce o utrzymanie szans rozwojowych Podhala apeluję do Pana Wójta o wzięcie udziału w publicznych konsultacjach i wyrażenie zdecydowanego żądania budowy DK 47 Rabka Zdrój – Nowy Targ w standardzie drogi dwujezdniowej.

Anna Paluch Poseł na Sejm RP"

s/ zdj. Krzysztof Garbacz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl