Golemo
Aktualności
Środa, 17 stycznia 2018 22:39

Kraków Airport podsumowuje miniony rok i zdradza plany na najbliższe miesiące

Podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami - Radosław Włoszek, prezes Zarządu Kraków Airport podsumował rok 2017 i zaprezentował plany portu na rok 2018.
W 2018 r. Kraków Airport uruchomi nowe połączenia: do Dubaju, Burgas i Leeds Bradford. Prognozy krakowskiego lotniska zakładają, że w tym roku obsłuży ono 6,4 mln pasażerów – poinformował na konferencji prasowej w środę prezes portu lotniczego Radosław Włoszek.

Nowym przewoźnikiem będą linie lotnicze flydubai. W 2018 r. przewoźnicy uruchomią nowe połączenia: flydubai – Dubaj; Ryanair – Burgas, Jet2.com – Leeds Bradford. W sezonie lato 2018 pozostaną również połączenia ogłoszone na sezon zima 2017/2018. Połączenie do Dubaju zostanie uruchomione 8 kwietnia, do bułgarskiego Burgas – w lecie, do Leeds Bradford – pod koniec roku.

W ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport planuje zainwestować w rozwój infrastruktury ok. 1 mld zł. Prognozy ruchu pasażerskiego wskazują, że w 2036 r. Kraków Airport obsłuży nawet 12 mln pasażerów.

Rozwój lotniska oznacza powstanie ponad 10 tys. nowych miejsc pracy oraz rozwój gospodarki Krakowa i Małopolski.

A tak wygląda podsumowanie minionego roku według Prezesa Zarządu Kraków Airport Radosława Włoszka: „W 2017 roku po raz pierwszy wskaźnik mobilności Polaków przekroczył jeden, oznacza to, że podróże lotnicze są wśród Polaków coraz popularniejsze. Statystyki krakowskiego lotniska potwierdzają tę tendencję: dzięki 101 połączeniom w 2017 r. Kraków Airport awansował do grona portów, obsługujących powyżej 5 mln pasażerów w ciągu roku.”
„Małopolska i Kraków przyciągają. Potwierdza to struktura ruchu pasażerskiego. Nie byłoby to możliwe bez 28 nowych połączeń, w tym aż 5 do nowych krajów: Stanów Zjednoczonych, Portugalii, Czech, Maroka i na Ukrainę. Wielu Małopolan ucieszył powrót bezpośredniego połączenia do Chicago. Nasi pasażerowie coraz chętniej korzystają również z coraz ciekawszej i różnorodnej oferty połączeń regularnych do słoneczno-urlopowych kierunków .”
„Lotnisko jest częścią regionu, umożliwia jego dynamiczny rozwój. Budowa nowej drogi startowej jest niezbędna, a ogłoszony w ubiegłym roku. Plan Generalny wskazuje jak będzie zmieniało się lotnisko
w perspektywie najbliższych 20 lat. Jestem przekonany, że współpraca i dialog, mający na celu także rozwój infrastruktury wokół lotniska, są niezbędne.”

WYDARZENIA
W 2017 roku krakowskie lotnisko po raz pierwszy w historii obsłużyło ponad pięć milionów pasażerów, w tym m.in. piłkarską reprezentację Niemiec U21 – zdobywców złotego medalu Młodzieżowych Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej U21, delegatów 41. sesji UNESCO czy polską reprezentację skoczków narciarskich. Marka Kraków Airport ewoluowała, podkreślono zakończenie pewnego etapu rozwoju lotniska. Wprowadzone nowe logo stało się symbolem otwarcia na kolejne wyzwania i ewolucji
strategii zarządzania biznesem. Kraków Airport otrzymał pierwsze miejsce i prestiżową nagrodę ASQ w kategorii Europa – Best Improvement by Region za poprawienie jakości obsługi pasażerów, przyznawaną przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych. Została dostrzeżona strategia rozwoju połączeń lotniczych: Kraków Airport był nominowany do nagrody World Routes Marketing Award.
W ubiegłym roku w Kraków Airport otwarto Centrum Edukacji Lotniczej – wyjątkowe przedsięwzięcie na skalę europejską. Miejsce, w którym nawet najmłodsi mogą poznać tajniki lotnictwa.

INWESTYCJE
Plan Generalny dla lotniska Kraków-Balice
W ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport planuje zainwestować w rozwój infrastruktury około miliard złotych. Prognozy ruchu pasażerskiego wskazują, że w 2036 r. Kraków Airport obsłuży nawet 12 mln pasażerów. W związku z tym niezbędna jest m.in.: rozbudowa terminalu pasażerskiego, płyty postojowej lotniska, zmiana lokalizacji terminalu cargo. Najważniejszą inwestycją pozostaje budowa nowej drogi startowej. Rozwój lotniska oznacza powstanie ponad 10 tysięcy nowych miejsc pracy oraz rozwój gospodarki Krakowa i Małopolski. Plan Generalny po zatwierdzeniu korporacyjnym, zgodnie z ustawą Prawo Lotnicze, wymaga przeprowadzenia konsultacji z podmiotami zewnętrznymi: na pierwszym etapie z gminami, których tereny zostały objęte Planem. Następnie Plan zostanie przedstawiony do zaopiniowania Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Po jego uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej oraz ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, będzie jeszcze podlegał - w zakresie zgodności z polityką transportową kraju - zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw transportu.

Budowa nowej drogi startowej jest najważniejszym zadaniem inwestycyjnym stojącym przed krakowskim lotniskiem. To kluczowy element przyjętego w ubiegłym roku przez Zgromadzenie Wspólników Planu Generalnego lotniska do 2036 r. W marcu 2017 r. Kraków Airport przeprowadził spotkania informacyjne w sołectwach sąsiadujących z portem lotniczym. Na stronie internetowej lotniska (www.krakowairport.pl/NowaDrogaKRK) zostały opublikowane m.in. odpowiedzi na najczęściej zadawane przez mieszkańców pytania oraz elektroniczne wersje biuletynu informacyjnego wydawanego dla mieszkańców okolicznych sołectw.

Podczas spotkań z mieszkańcami, oprócz informacji o planowanej inwestycji, konsultowany był kształt nowego programu „Blisko lotniska”, skierowanego do społeczności tych sołectw (tj. Rząska, Szczyglice, Balice, Aleksandrowice, Chrosna, Morawica, Cholerzyn, Mników). Dyskutowano też nad modyfikacją programu grantowego „Wspieramy Sąsiadów”. Zarząd Kraków Airport zdecydował, by już w 2017 roku przeprowadzić pilotaż programu dla mieszkańców sołectw położonych najbliżej lotniska. Niezależnie od grantów realizowanych w ramach programu „Wspieramy Sąsiadów”, Kraków Airport dofinansował w 2017 r.: budowę skweru przy Domu Ludowym w Szczyglicach, rozbudowę monitoringu wizyjnego w Aleksandrowicach, budowę ogrodzenia przy remizie OSP, monitoring wizyjny w Morawicy, „aktywne” przejście dla pieszych w Cholerzynie, zakup i montaż żaluzji w oknach sali gimnastycznej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Balicach oraz kącik dydaktyczny przy Centrum Rekreacyjno-Sportowym w Mnikowie.

W ubiegłym roku zakończyła się inwentaryzacja przyrodnicza, opracowano raport oddziaływania przedsięwzięcia budowy nowej drogi startowej na środowisko. Następnie dokument został złożony do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Raport jest dokumentem wyjściowym do prowadzenia dalszych działań inwestycyjnych.

W 2017 roku przeprowadzono również postępowanie o udzielenie zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy nowej drogi startowej w trybie dialogu konkurencyjnego i dokonano wyboru wykonawcy.

W 2016 roku przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Kraków Airport podpisali porozumienie w sprawie wdrożenia na krakowskim lotnisku instrumentalnych procedur lotu w oparciu o system GBAS, wykorzystujący satelitarną technologię wspomagającą system nawigacyjny kontroli ruchu lotniczego. Obecnie, z fazy przygotowawczej, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przeszła do fazy realizacyjnej – trwa postępowanie przetargowe na zaprojektowanie, wybudowanie, wyposażenie i uruchomienie na krakowskim lotnisku obiektu radionawigacyjnego GBAS. W przyszłości systemy GBAS i ILS będą działać na krakowskim lotnisku równolegle.

W 2017 r. rozpoczął się remont najstarszej (południowo-zachodniej) części płaszczyzny postojowej samolotów (PPS). Zaplanowano całkowite wyburzenie istniejącej konstrukcji nawierzchni betonowej PPS i budowę nowej nawierzchni o zwiększonej nośności, wyposażonej w odpowiednią infrastrukturę. Budowa jest prowadzona etapami, aby w jak najmniejszym stopniu wpłynąć na wykonywane operacje lotnicze. Wartość projektu wynosi 18,4 mln zł.

W 2017 Kraków Airport wybudował łącznik między hotelem a kładką, aby goście Hilton Garden Inn mogli komfortowo przejść do terminalu, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz. Wartość projektu to 1,1 mln zł.

STATYSTYKI

W 2017 roku w Kraków Airport obsłużono 5 835 189 pasażerów, czyli o 17% więcej (ponad 852 tys. osób) niż rok wcześniej. i odnotowano 46 264 operacje lotnicze (łącznie starty i lądowania), co oznacza wzrost o 10% w stosunku od roku 2016 (więcej o 4 362). Najwięcej pasażerów zostało obsłużonych w lipcu – ponad 553 tys. Dobowy rekord to 20 736 pasażerów, jednak jest on niższy od ubiegłorocznego rekordu z 1 sierpnia (podczas powrotów z ŚDM), kiedy to obsłużono 22 552 osób. W porównaniu do ubiegłego roku o ponad dwa tysiące wzrosła średnia liczba obsługiwanych dziennie pasażerów – z 13,6 tys. do prawie 16 tys. dziennie.

W ubiegłym roku pasażerowie mogli skorzystać ze 101 połączeń regularnych #PROSTOzKRAKOWA. A rejsy rozkładowe oferowało 20 przewoźników, z czego dwóch (El-Al i Ukraine International Airlines) rozpoczęło loty w 2017 r. Przewoźnicy uruchomili rekordową liczbę 28 nowych połączeń. Po raz pierwszy w historii, krakowskie lotnisko oferowało bezpośrednie połączenia z 4 kontynentami: Europą, Afryką, Azją i Ameryką Północną. Powróciło oczekiwane przez Małopolan połączenie PLL LOT do Chicago.

W 2017 r. przewoźnicy uruchomili następujące połączenia: PLL LOT – Chicago; El-Al – Tel Awiw; Eurowings – Dusseldorf; Ryanair – Chania, Porto, Lourdes, Pescara, Wenecja, Walencja, Lamezia, Frankfurt, Barcelona, Berlin, Glasgow, Goteborg, Lizbona, Malmo, Marrakesz, Marsylia, Neapol, Norymberga, Praga, Tel Awiw, Ateny, Sewilla; SAS – Sztokholm; Jet2.com – Birmingham, Ukraine International Airlines – Kijów.

W 2017 r. najpopularniejsze kierunki z/do Krakowa to (podobnie jak w ostatnich latach) Londyn, Warszawa i Frankfurt. Niemal wszystkie miejsca na kierunkach wakacyjno-urlopowych były zajęte w samolotach do: Porto, Teneryfy, Alicante, Gran Canarii i Malagi. Jeżeli chodzi o popularność poszczególnych państw, pasażerowie najczęściej korzystali z podróży do: Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch. Na czwartym miejscu (podobnie jak w roku ubiegłym) znalazły się połączenia krajowe.

UDOGODNIENIA DLA PASAŻERÓW
Od 2017 roku pasażerowie mogą zagrać w szachy w poczekalniach odlotowych, uruchomiono dwie kabiny dla pasażerów palących oraz pylony z informacją o prognozowanym ruchu przed punktami kontroli bezpieczeństwa, na tarasie widokowym powstała platforma dla dzieci i osób niepełnosprawnych. Punkty informacji lotniskowej wyposażono w pętle indukcyjne dla pasażerów z niepełnosprawnością narządu słuchu. Aż 8,9 tys. użytkowników z całego świata pobrało już bezpłatną lotniskową aplikację mobilną, która jest w pełni zintegrowana z systemem informacji lotniskowej i blogiem lotniskowym. Aplikacja została wyróżniona podczas Mobile Trend Awards 2017.

Od października już 2130 osób skorzystało z usług Centrum Edukacji Lotniczej przy Kraków Airport. Zajęcia w Centrum dopasowane są do grup wiekowych: wycieczki, warsztaty oraz teatrzyki dla najmłodszych. Centrum Edukacji Lotniczej zlokalizowane jest w dawnym Terminalu T2, który został wyposażony i zaadaptowany na ten cel. W 2018 r. planowany jest dalszy rozwój oferty CEL.

Tomasz Cichocki i materiały prasowe Airport Kraków
Reklama
galeria zdjęć
komentarze
Reklama
Reklama
Hokej NT JP
Najczęściej czytane
Reklama
Groteska
Pod naszym patronatem
Partnerzy malopolskaonline.pl